Néhány pszichológiai tényező, ami befolyásolja a vásárlási döntéseket

2024.01.26
Néhány pszichológiai tényező, ami befolyásolja a vásárlási döntéseket

Amikor el akarsz adni egy termeket vagy szolgáltatást az embereknek, akkor olyan érzéseket kell bennük kelteni, melyek a vásárlási döntésüket könnyebbé vagy sürgetőbbé teszik számukra.

Ahhoz, hogy hatékonyan értékesíts termékeket vagy szolgáltatásokat a weboldaladdal szükség van annak megértésére, hogy az emberek mit miért tesznek, nem csak online. Íme néhány olyan tényező, melyek befolyásolják az emberek vásárlási döntéseit.

Tudás és szakértelem

A legtöbbször, ha valaki vásárolni szeretne valamit online, akkor először egy keresést végez a témában. A legtöbben nem akarjuk kidobni a pénzünket feleslegesen, így megnézzük, hogy megfelelő-e a termék, jó-e az ára, megbízható-e a cég, akitől vásárolunk. Ilyenkor végigböngészünk különféle ajánlásokat, listákat, teszteket, értékeléseket, és keressük a hiteles, megbízható forrásokat. 

Ez az oka annak, hogy ezeknek a megbízható információknak minél több „érintkezési ponton” meg kell jelenniük, hiszen így nagyobb befolyást tudnak gyakorolni a vásárlói döntésre. Amit a gyakorlatban megtehetsz, az az, hogy keresed a lehetőségeket a szakértelmed megmutatására a weboldaladon kívül. Segíted az embereket, hogy megtalálják a válaszokat a kérdéseikre.

Ehhez aktívnak kell lenni a médiában, a közösségi platformokon, és olyan tartalmakat készíteni, melyekről beszélnek az emberek. Ha a szakértelmed egyértelmű már mindenki számára, akkor a különböző weboldalak nagyobb valószínűséggel idéznek, kérdeznek meg, vagy ajánlanak, miközben az emberek egyre könnyebben megtalálnak, ráadásul bíznak benned.

A fontosság érzése

A sikeres eladás egyik alapelve, a célközönség szükségleteinek megértése és kielégítése. Azok a termékek és szolgáltatások, melyek nem így tesznek, el fognak bukni. Figyelni kell tehát az ügyfelekre és a visszajelzéseikre, ezekre reagálni, olyan megoldásokkal előállni, melyek összhangban vannak az igényeikkel.

Egy jó marketingstratégia alapja, hogy meghallgatjuk az ügyfelet, és ezt a tudomására is hozzuk. Tudnia kell, hogy figyelsz rá, és megérted, elsősorban azzal, hogy felmerülő igényeinek megfelelően alakítod a termékeidet és a szolgáltatásaidat. Azok a cégek, melyek az ügyfeleik életét könnyebbé teszik, jobban fognak teljesíteni, mivel ezzel azt mutatják, hogy törődnek velük.

Biztonság, kényelem és közösség iránti igény

Akár az ismeretlentől, akár a kimaradástól (FOMO) való félelmünket próbáljuk enyhíteni, mindkettő mögött a biztonság, kényelem iránti igény húzódik meg. Ezért veszünk riasztót a házunkba, vagy ezért nézzük meg azt a sorozatot a tévében, amiről mindenki beszél, és szinte „kötelező” megnézni.

Ezt az igényt kell kielégíteniük a cégeknek is, vagyis az emberek félelmeit kell enyhíteni a termékeik és a szolgáltatásaik segítségével. Ez meghatározza az üzenetet: a vizsgálatok is azt mutatták, hogy a félelemre, illetve a félelem enyhítésére irányuló üzenetek rendkívül hatékonyak.

Az embereket ugyanis nem annyira a ráció és a logika vezérli a vásárlási döntések meghozatalakor, hanem az érzéseik. Jellemzően csak utólag próbálják racionalizálni a már érzelmi alapon meghozott döntéseiket. Ráadásul ezzel nincsenek is tisztában. Ugyanakkor cégként ezt a jelenséget figyelembe tudod venni, és kihasználhatod a fent felsorolt érzéseket, melyek befolyásolják a vásárlói döntéseket. 

Ajánlott cikkek a témában

IRATKOZZ FEL HETI HÍRLEVELÜNKRE!
Érdekelnek a legfrissebb iparági hírek, legújabb blogbejegyzéseink?
Ajánlatkérés